Ajdarevic: ”Gäller att vara bäst där man är”
Norrköpings mittfältsstjärna Astrit Ajdarevic vet vad han vill. Målet är nämligen detsamma nu som det var när han hoppade av skolan som 17-åring för att pröva lyckan i England. Han ska bli utlandsproffs i en europeisk storklubb.
– Får jag chansen att komma ut igen så kommer jag ta den. Jag vill inte avsluta karriären i Norrköping, det vill jag göra i någon storklubb i Europa.
Till skillnad från många andra med samma mål och dröm vet Astrit Ajdarevic exakt vad det är han siktar mot. Han har nämligen varit där och nosat på den tillvaro som han återigen vill tillbaka till. 2007 valde han att lämna Falkenberg för att bli ungdomsproffs i Liverpool FC. Ett beslut som han verkligen inte ångrar idag – även om han nu är tillbaka i Sverige.
– Man får ett annat perspektiv och ser grejer som man inte gör i Sverige. Allt är väldigt proffsigt och man lär sig otroligt mycket. Jag lärde mig från de bästa, alltså från folk som vunnit Champions League och engelska ligan. Nu vet jag vad som krävs och hur det funkar att spela i en storklubb.
Är du trött på att prata om tiden i England? Det var ändå ett tag sedan…
– Lite grann. Det är ju någonting som har varit och nu vill jag bara ut i Europa igen. Gör jag det bra i Sverige kommer jag att få min belöning.
Det märks tydligt att Ajdarevic hellre pratar om framtiden och nuet än om tiden i England. Men samtidigt kan han inte bortse från att den perioden formade honom både som människa och fotbollsspelare. Till exempel tiden i Leicester dit han värvades efter två år i Liverpool.
– Det var mycket skit som hände och tiden i Leicester var väldigt tung. Alla spelare upplever dippar och jag hade en sådan i Leicester med mycket skador. Så då bestämde jag mig för att åka hem.
Trivs med kraven
Flyttlasset hem till Sverige gick till Örebro där han gjorde fem mål på 13 matcher under hösten 2010 innan han året efter värvades av nykomlingen Norrköping. Där är kraven höga på 22-åringen som redan är nyckelspelare och det givna navet på mittfältet. Att förväntningarna på honom är stora ser han som något positivt.
– Jag har alltid höga förväntningar på mig själv, och det kommer hela tiden nya krav. Men är man ambitiös och vill komma utomlands så är det höga krav som gäller. Det gäller att vara bäst där man är. Är man det så får man också sin belöning.
Du pratar mycket om belöning. Den här med att bli utlandsproffs är verkligen viktigt för dig va?
– Självklart. Jag släppte skolan för att bli fotbollsproffs så det är det jag satsar på.
Många unga får chansen
Ajdarevic är en viktig kugge i den svenska U21-truppen och en av de spelare som många förväntar sig ska ta steget upp till A-landslaget inom en inte allt för avlägsen framtid. Själv funderar han inte så mycket på landslaget säger han, men han tycker att det är kul att vara en del av den unga generationen spelare som på allvar håller på att etablera sig inom svensk fotboll.
– Vi har många unga spelare som är födda -91,-92 och -93 som spelar i allsvenskan och som gör det bra. I Sverige har man alltid varit lite feg med att släppa fram spelare, men nu känns det som att många klubbar och tränare ger unga spelare chansen. Och när unga får chansen så kan de blomma ut.
Tycker du att det finns någon spelare som sticker ut?
– Om man ser på U21-landslaget så finns det många som är nyckelspelare i sina klubbar. Elfsborg har några stycken, men också i Malmö och Helsingborg till exempel. Alla i U21 är otroligt duktiga så det är svårt att välja ut någon speciell. Att vi har många unga som är nyckelspelare i sina klubbar tror jag kommer gynna svensk fotboll i längden.
/Adam Kalin









