Allsvenskans danskar hyllar Albaek-värvningen
- Det är en jättebra spelare, säger Martin Christensen till Matchdax.
Blåvitt värvade fem i tolv en dansk innermittfältare från franska Stad de Reims. För Åtvidabergs Martin Christensen ett bekant ansikte på många sätt:
- Jag vet vem han är och känner honom privat. Vi kommer från samma region och vi båda har spelat tillsammans i Herfölge när vi var yngre.
Och omdömet låter inte vänta på sig:
-Det är en jättebra spelare som är lugn med bollen, passningssäker och har bra teknik. Han kanske inte är så snabb men han är vad de behöver, säger Martin Christensen till Matchdax och fortsätter:
- De har ganska många ”köttare” på mitten, haha. Så de har kanske saknat en innermittfältare som kan spela fotboll och det kan han.
Var du förvånad över att han valde allsvenskan?
- När man först ser att det är en spelare från Ligue 1 så är det klart att man undrar ”varför gör han det här?” men allsvenskan har blivit mycket bättre de senaste åren och han kommer till ett topplag som slåss för guldet och jag tror att det är därför han väljer att komma till Sverige, säger Martin Christensen till Matchdax.
Även Elfsborgs målvakt Kevin Stuhr Ellegaard har ett positivt omdöme att lämna om Albaek. Ellegaard som tillhörde Randers FC under åren 2007-2010 har mött den vänsterfotade mittfältaren vid flera tillfällen:
-Han är en väldigt duktig spelare. En väldigt bra mittfältare som jag tycker är en riktigt bra värvning av Blåvitt och en bra värvning för allsvenskan, säger Kevin Stuhr Ellegaard till Matchdax.
Hur är han som spelartyp?
- Det är svårt att säga hur han är som spelartyp idag, det är längesedan jag såg honom eftersom han drog till Frankrike. Men i Midtjylland var han en hårt arbetande mittfältare och sprang box till box och han har en fin fot. Det blir spännande att se honom i Sverige.
Påverkar det IFK Göteborgs guldchanser att man har fått in honom?
- Haha, det kan det göra... vad ska jag säga?, haha. Han är en förstärkning för dom men det spelar ingen roll vad de andra lagen värvar. Vi har vad vi behöver för att vara med i toppen.
Joakim Kempe








