Andreasson: "Är inte här för mitt efternamn"
– Jag är här för att jag är en duktig fotbollsspelare och inte för mitt namn, säger han till Matchdax.
21-åringen tog sig under den förra säsongen upp i a-laget. Han kom inte till start i någon allsvensk match, men fick hoppa in vid fyra tillfällen. Han konkurrerar nämligen om en tuff position på innermittfältet, där flertalet rutinerade spelare är med i kampen om en startplats.
Han tycker att det klargör att han är med för sin kvalitet.
– Jag tycker att jag har bevisat att jag är en duktig fotbollsspelare och att det inte är för att jag har ett efternamn som passar. Det är många andra som bestämmer här. Om jag inte varit tillräckligt bra, så hade jag inte varit med i a-laget, säger han.
Stefan Andreasson spelade också under en längre tid i a-laget och hann med att göra 435 matcher för klubben. Anton började sålunda följa klubben redan som tvååring.
– Det är klubben i ens hjärta. Jag är "jätteelfsborgare". Jag har varit det sedan jag var fem och att pappa gjort samma resa sporrar och inspirerar mig. Jag njuter varje gång av att representera Elfsborg. Det har alltid varit Elfsborg, säger han.
Han utesluter dock inte en framtida flytt. Det är en del av yrket.
– Det är självklart, om den möjligheten skulle komma upp. Om det skulle bli aktuellt får man dock ta det därifrån. Nu är det fullt fokus på Elfsborg, avslutar han.
Sebastian Pearson
Matchdax









