Blåvitt jagar Kalmars klubbdirektör
Inom loppet av en vecka stod det klart att IFK Göteborg tappar både klubbdirektör Seppo Vaihela och Ordförande Kent Olsson till nästa säsong.
Sportbladet uppger idag att IFK Göteborg nu söker en klubbdirektör med större fotbollskompetens än föregångarna och att denne inte bara ska kunna agera bollplank men även vara en motvikt till sportchef Håkan Mild.
Ersättare kan, enligt sportbladets källor, vara Kalmar FFs klubbdirektör Svante Samuelsson:
– Samuelsson har både den sportsliga och affärsmässiga kompetensen och har gjort ett fantastiskt arbete med Kalmar FF, bland annat med deras nya arena. Dessutom är han uppvuxen i Göteborgsområdet och kan Blåvitt, säger en källa till Sportbladet.
Kalmars klubbdirektör är själv fåordig i frågan:
– Jag har inte hört något och är inställd på nästa säsong med Kalmar FF, säger Samuelsson till Sportbladet.
Andra alternativ ska vara den förre blåvittspelaren Magnus Erlingmark, som numera är generalsekreterare i Spelarföreningen samt advokaten och spelarrådgivaren Carl Fhager, tidigare sportchef i BK Häcken.
– Jag har inte fått någon förfrågan, och det är hypotetiska frågor, men visst skulle det vara ett intressant uppdrag, säger Erlingmark.
Vad är viktigast i rollen?
– Att vara en sammanhållande länk mellan ekonomi och sport. Att se vad vår produkt är, det som våra kunder, publiken, betalar för. Dit når IFK med rätt sammansättning ledare och spelare, som ska tycka att det de håller på med är roligt. Att jobba under ständig press är inte bra, säger Erlingmark till Sportbladet.
När var den senaste gången du pratade med Håkan Mild?
– Det var ett par månader sedan. Vi hörs inte så jätteofta men var tredje månad ungefär eller när man springer på varandra, säger Erlingmark till Matchdax.
Joakim Kempe
Matchdax









