Blåvitt sackar efter: "Får jaga utav bara helvete"
Dom två västsvenska storlagen IFK Göteborg och Elfsborg rekryterade nya tränare och spetsade spelartrupperna inför 2012. IFK spetsade mest, men det är Elfsborg som fått bäst utdelning.
– Det blir många klyschor men det är många matcher kvar och vi tar en match i taget. Det blir extra tydligt nu, för det blir färre och färre förluster vi har råd med, säger Emil Salomonsson.
– Det handlar om att någon spelare, jag, Hannes eller Robin ska komma in i ett stim. När det väl lossnar kommer vi göra mycket mål med tanke på hur mycket vi skapar, säger Tobias Hysén.
När lagen möttes i måndags var Elfsborg strået vassare och vann med 1-0 efter en taktiskt kupp där man satsade på tight defensiv och kontringar till skillnad mot hur man brukar agera med stort bollinnehav.
– I ärlighetens namn lät de väl oss ha bollen lite mer än vad vi trodde. I vanliga fall brukar de vilja ha bollen och gå på med mycket folk när vi kommer hit men de har blivit lite mer cyniska, säger Hysén till GP.
– Vi infriar Elfsborgs idé. Jag tycker vi är för långsamma och vi skapar inte tillräckligt många chanser, säger Mikael Stahre.
Redan nu efter bara åtta omgångar skiljer det tio poäng mellan ledande Elfsborg och Blåvitt på åttonde plats. Dom jagandes anfallare Robin Söder väljer att tänka positivt och har en intressant vinkel.
– Elfsborg har bara spelat på konstgräs i år. Ser man till historiken på naturgräs brukar dom tappa mycket poäng, säger Söder till Matchdax.
/Calle Abrahamsson








