Dyrestam: "Känner mig själv mer som en högerback "
IFK Göteborgs försvarare Mikael Dyrestam har varit ett av blåvitts stora utropstecken under försäsongen. I match efter match har den 21-årige försvararen agerat säkert och resolut på den något ovana positionen som högerback:
– Jag har inte spelat högerback tidigare förutom i U21-landslaget. Men jag känner att jag utvecklats mycket och det är alltid utvecklande med en ny grej som man inte är van vid, säger Dyrestam till Matchdax.
En annan sak som är ovan är att försvarstalangen varit hel den här försäsongen. Och han har en inte alldeles ologisk förklaring till varför kroppen klarar belastningen bättre:
– Under de här åren har jag lärt mig lite om hur min kropp fungerar och vad den mår bra av. En sån sak är att jag vilar när jag är ledig och inte utsätter mig för extra aktiviteter. Förut kunde jag, efter träning, träna extra på Kamratgården och sedan spela fotboll med kompisar. Eller träna när vi var lediga fast än kroppen mest av allt behövde vila. Nu har jag lärt mig vad som är viktigast och att prio ett är att vara frisk och spela för IFK Göteborg, säger Dyrestam.
Resultatet är att han varit tillgänglig till alla matcher under försäsongen och de tre inledande matcherna av Svenska Cupen. Och berättar att det har märkts på honom själv att han fått vara skadefri:
– Jag har aldrig varit rädd att skada mig. Mina skador har ofta kommit i maxlöpningar men jag har samtidigt inte varit rädd för att det ska inträffa igen efter att jag kommit tillbaka. Men senaste gången det inträffade innan matchen mot Elfsborg förra säsongen så blev jag faktiskt lite orolig. Då började jag tänka ”kommer jag kunna lita på min kropp” men allt det där är borta nu. Och jag tror att det är viktigt att det är så. Att man kan lita på sin kropp, säger Dyrestam.
Att det gått framåt på högerbacksplatsen har också gjort att Dyrestam börjat omvärdera vilken position som faktiskt passar bäst för honom:
– Jag tycker det fungerar riktigt bra som högerback i dagsläget. Det känns som att jag får ut mycket av det jag har på den positionen. Det är en väldigt stor skillnad för en spelare att byta kant eftersom man gärna har ett ben som man föredrar att stöta med när man bryter. Och som högerback kan jag dribbla en spelare och har en god teknik och jag kan utnyttja min löpstyrka när jag kommer upp i fart.
Tidigare var du ju väldigt inne på att det var mittbacksrollen du ville åt. Du har alltså ändrat dig lite nu?
– Som mittback i IFK så har vi ett mer rakare spel nu, det går säkert bra där också, men jag får ut mycket mer som högerback i vårt spelsätt. Så ska jag vara ärlig så jag känner mig själv mer som en högerback numera och sedan tror jag att man utvecklas mer av att ha en fast position. , säger han.
Joakim Kempe
Matchdax









