Dyrestam om nytt kontrakt: "Jag och Håkan pratar"
Mikael Dyrestam fyllde 21 i december och sågs som en stor försvarstalang när han tidigt kom upp i IFK Göteborgs A-trupp, men karriären har bromsats upp av skador. Ifjol blev det bara sju allsvenska matcher.
– Skadan gick upp fyra-fem gånger under året, klart det är jobbigt när man stoppas upp av skador hela tiden. Jag vill ha kontinuitet på en position, nu kommer jag bara in och spelar där man behövs i laget.
Vad är det för skador du haft?
– Nu var det ju baksidan. Men sen kom inte smällarna på samma ställe på baksidan utan lite olika, men alla kom på höger baksida. Där har dom tagit två senor från korsbandet. Dom gjorde dubbelband, kallas det, jag är två senor kort där. Det är jag, Adam Johansson och Petter Björlund som alla gjorde likadana operationer under den tiden.
– I februari 2010 fick jag ju korsbandsskadan, den höll mig borta nästan hela året. Och 2011 fick jag en fotskada i början, men slet nästan hela året. Nu har jag varit frisk sedan november.
Hur ser det ut med din kontraktssituation, vill du inte vara kvar eller vad är det ni inte kommer överens om?
– Jag och Håkan hade faktiskt samtal nu under förra lägret, men i och med att jag fortfarande håller på att bryta med min agent så har jag ingen som riktigt förhandlar. Men vi har en dialog och det går bra liksom. Vi har inte kommit fram till något än, men som jag ser på det vill man först och främst spela och få kontinuitet. Innan jag hittar nån agent vet jag inte hur jag vill göra.
Om du får en fast startplats så vill du stanna i Blåvitt och om du inte får det så vill du dra, är det så du känner eller?
– Det beror helt på hur man känner sig. Det är svårt att säga. Jag har spelat i det här laget sedan jag var 16 och varit i föreningen jättelänge. Just nu tänker jag inte på andra klubbar, jag vill först och främst bli frisk och ha en bra säsong bakom mig och sen sätta sig ner.
Men Håkan Mild har sagt att han vill förlänga?
– Jag och Håkan pratar ju, det är inte så att vi undviker varandra. Jag gillar både Håkan och Micke.
Vad säger han då?
– Vi har ju pratat om detta nu, jag vet inte hur länge det pågått, men han har ju sagt att Blåvitt vill förlänga. Första gången så var det med 5 år, andra gången var det med 4 år. Nu har vi inte pratat om några siffror eller år.
Vad har du för mål med säsongen 2013?
– Mål och mål, det skulle vara oerhört skönt att vara frisk och få kontinuiteten. Det är väl inget direkt mål, det är väl mer en önskan. Och sen hitta min roll i laget liksom. Få en position och få träna på den hela tiden, och inte byta hela tiden, så kan man utvecklas på den positionen, säger Mikael Dyrestam till Matchdax.
Calle Abrahamsson
Matchdax









