Enigt motstånd i bengalfrågan
Debatten kring bengaliska eldar är någonting som blåst upp under senare tid. Inför kvällens Stockholmsderby verkar dock en tydlig enighet råda vad gäller pyroteknik.
- Vi har en fantastisk publik som ger oss otroligt mycket energi. För min egen del så störs det lite av bengaler, säger Hammarbymittfältaren Johan Persson till Matchdax och fortsätter:
- Man är väldigt laddad när man ska gå ut på planen och vill bara komma igång. Ett avbrott kan då göra att man störs lite av det. Självklart förstår jag att folk vill skapa god atmosfär genom det, men det har vi ändå. Bengaler hade de gärna fått strunta i för min del.
Även lagkamraten Stefan Batan instämmer.
- Det är någonting du som spelare inte lägger någon tyngd på. Självklart är det aldrig kul med avbrott i matchen. Det är en onödig fördröjning.
Djurgårdens tränare Pelle Olsson menar att det gör spelet mindre effektivt.
- Det finns naturliga avbrott i spelet som man alltid försöker motarbeta. Exempelvis har man valt att inför flera bollar för att matchens tempo ska flyta på så avbrottsfritt som möjligt. Om pyroteknik påverkar matchens rytm är det självklart inte bra. Det gynnar inte spelets kvalité. Om det inte är tillåtet och klubben får böter ser jag det inte heller som gynnsamt, säger Olsson till Matchdax.
Christian Sundqvist
Matchdax









