Gefle på jakt efter årets första seger
Fyra omgångar har spelats i Allsvenskan och Gefle har följt upp två oavgjorda matcher med två förluster. Om Gefle hade haft marginalerna på sin sida kunde de två poängen lika gärna ha varit sju poäng eftersom Gefle hade ett stort spelövertag mot Syrianska men föll på ett självmål och i matchen mot Elfsborg vände man matchen och tog över spelövertaget men blev utan poäng på grund av ett sent avgörande från bortalaget. Nu gäller det att vända på steken och fortsätta prestera bra på planen samtidigt som poängen måste börja trilla in.
Under lördagen är det dags för Gefle att möta Kalmar FF på Guldfågeln Arena i Kalmar. Hemmalaget Kalmar har än så länge sex poäng vilket placerar dem på en sjundeplats i Allsvenskan just nu. Om man ser till tidigare möten brukar de båda lagen spela jämna matcher, samtliga allsvenska möten mellan dessa lag under de senaste tre säsongerna har slutat oavgjort. På Gefles hemsida berättar Pelle Olsson att laget är väl förberett på vad som komma skall:
— Vi kom igen spelmässigt senast och ska försöka fortsätta på den inslagna vägen. Det är bara bra matcher och bra prestationer som kan leda till framgång. Det är tätt mellan matcherna men vi kommer väl förberedda. Kalmar är ett svårslaget lag och vi vet ungefär vad som väntar .
Värt att nämna inför matchen är att anfallarna Orlov och Dahlberg båda fått fart på målskyttet. Orlov leder än så länge den interna skytteligan med två gjorda mål medan Dahlberg har gjort ett. Nyckeln till första segern ligger troligtvis i fortsatt målproduktion av dessa båda och att man kan få ordentlig ordning på mittfältet. Sett till de första omgångarna är det mittfältet som varit Gefles största svaghet även om samtliga spelare tog ett spelmässigt kliv framåt under matchen mot Elfsborg senast. Imorgon är det upp till bevis för Gefle IF och då gäller det att alla spelare presterar på toppen av sin förmåga för att laget ska få med sig tre poäng hem till Gävle.
/Therese Hagelin









