Häckens Ali Khan var livrädd för Blåvitts spelare
"Vi skulle egentligen ha haft sju poäng på dom första fyra." "Vi skulle haft nio poäng.", så har det låtit från IFK Göteborgs spelare. Och det är inte svårt att förstå deras besvikelse med tanke på att tv-bilder visat att domarna gjort flera avgörande felbedömningar i Blåvitts matcher.
Igår borta mot Häcken hade IFK istället marginalerna på sin sida och fick sent i matchen en väldigt generös straffspark som avgjorde till deras fördel. Mohammed Ali Khan, försvararen som tampades med Tobias Hysén i straffområdet, antyder att domaren var påverkad av vad som hänt i tidigare matcher.
– Vad jag förstår har han (Jonas Eriksson) dömt dom tidigare och det är kanske solklart för honom att hjälpa till.
– Vi visste om det innan och man märkte att Tobbe och Sobralense var framme hos domaren och påpekade olika saker. Jag var livrädd för att vara i närheten av deras spelare, fortsätter Ali Khan till Aftonbladet.
Häckens sportchef Sonny Karlsson håller med sin spelare:
– Jag tycker inte om att det blivit så mycket fokus på det som IFK Göteborg fått emot sig. Ska vi då bli drabbade av det? De har gnytt om det i fyra omgångar. Det vore kul om vi kunde få med oss något på det sättet någon gång också, säger Karlsson.
Hysén är, föga överraskande, av motsatt åsikt:
– Han tittar inte på bollen. Det var en liknande situation innan. För mig är straffen solklar. Han drar i mig så att jag ramlar bakåt. Jag lägger mig inte, säger IFK-anfallaren med ett förlutet i Häcken.
IFK Göteborgs tränare Mikael Stahre förnekar bestämt att man pratat om att sätta extra press på domarna för att få domslut med sig.
– Jag kan med extrem ärlighet säga att det inte är något vi pratat om, säger Stahre.
/Calle Abrahamsson









