Halsti: "Skulle aldrig få för mig att gå emot tränaren "
Markus Halsti kom som mittback från GAIS 2008, har vikarierat som ytterback och har sen i somras provats som innermittfältare. Han är inte alltigenom glad över detta.
– Det är inte så bra för en själv när man byter position så ofta, helst vill man ju spela på samma plats alltid. Men när tränaren kommer och ber mig spela på en viss plats så gör jag som han säger.
Han har inga erfarenheter alls från den positionen, förutom vid ett tillfälle när han var 10 år ung, men tror själv att anledningen till att det fungerat så väl är att han inte är en typisk mittback storleksmässigt. Han är ”bara” 1.85 lång.
– Dessutom är jag rätt bekväm med bollen och tycker att jag har en bra speluppfattning. Det har jag nytta av oavsett om jag spelar innerback, ytterback eller mittfältare. Vad jag saknar till de två sista positionerna är explosivitet, men det tränar jag mycket på nu.
Om du blir uttagen i en trupp men hamnar på bänken, vet du då om du sitter där som försvarare eller mittfältare?
– Nej, det är inget som är uttalat. Fast finns där fyra backar på bänken så kan jag ju ana mig till att det är jag som först kommer in om en mittfältare behöver bytas ut. Det beror ju också på vad som händer under matchen.
Du måste vara en tränares dröm?
– Ja, det hoppas jag. Jag kommer inte ihåg om det var 2009 eller 2010, när jag under en enskild månad hann spela på tre olika positioner i backlinjen. Då kände jag, skojar tränaren med mig? (Skratt) Men jag har alltid sagt att jag är en lagspelare, jag skulle aldrig få för mig att gå emot tränaren, även om jag inte får spela. Och säger en tränare att man ska spela där eller där, så är det fan bara att gå in och göra sitt bästa.
Kan det ligga dig i fatet att du är för lojal och anpassningsbar?
– Det är möjligt, men jag är sån som person. Att gå till media och gråta ut är inte min stil. Många har sagt till mig att jag måste visa mer vilja, men det är ju inte så att jag vill sitta på bänken. Klart jag har viljan att spela matcherna. Men det är ändå tränaren som styr, så är det bara.
Trots att Markus inte har varit helt ordinarie i startelvan på snart fem år är han den ende i MFF som har en bofast plats i ett A-landslag (Finlands). Som mittback. Han medger att han har varit intresserad av att flytta till en klubb där han skulle kunna få mer speltid. Framför allt i år, då han tyckte det gick bra för honom på försäsongen, men då han ändå blev placerad på bänken.
– Men så hade jag hade ett snack med Rikard Norling i somras och han föreslog att jag skulle spela mittfältare. I och med att det gick så bra, bestämde jag mig för att stanna kvar i MFF och kämpa om en plats i laget. Jag vill gärna vinna Allsvenskan igen förstår du. Om det blir som mittback eller mittfältare, det gör detsamma.
Magnus Johansson
Matchdax









