Kouakou drömmer om Europa League
Förra året gjorde han allsvensk debut, redan som 16-åring.
I söndagens match mot Åtvidaberg var det dags för nästa inhopp för den AIK-fostrade anfallstalangen som efter en lite brokig försäsong med sjukdomar som var i vägen hade högt uppsatta mål inför säsongen:
– Jag siktade så klart på att ta en plats i startelvan och jag jobbar stenhårt för att komma dit, säger Christian Kouakou till Matchdax.se
Christian Kouakou berättar att tränare Andreas Alm har jobbat mycket med anfallaren och mycket har kretsat kring att förbättra de kvalitéer som redan finns hos Kouakou - som är en typisk straffområdesspelare med förmågan att hitta bra ytor i straffområdet:
– Han vill att jag ska förbättra de kvalitéer som finns men också att jag ska ta för mig under träning och säga mer vad jag tycker. Jag är rätt tystlåten som person och har fått träna på att vara tydligare med att jag vill ha bollen. Ta mer plats ch visa mig med tydligare kroppsspråk, säger Kouakou.
Från AIK-håll har man skyndat långsamt med talangen som, undantaget inhoppet mot Åtvidaberg, fått speltid genom U21-matcher och ungdomslandslagsspel:
– Det är en stor skillnad att spela U21-matcher och i ungdomslandslaget. Det är mycket mer publik och det gäller att hålla sig kall så att man inte blir stressad när man får bollen.
Under säsongen har AIK lånat ut Kwame Karikari, Niklas Maripuu och Sal Jobarteh till lag i de lägre divisionerna. Men för Christian Kouakou har det inte förekommit någon sådan diskussion:
– Nej, faktiskt inte. Och jag känner att jag utvecklas jättemycket av att träna med laget och spela U21-matcher. Det är oftast ett helt okej tempo där och ofta spelare med allsvensk rutin som är med där och lirar.
Under dagen fick spelarna också reda på vilken trupp Andreas Alm hade tagit ut till matchen mot isländska FH Hafnarfjarðar och ett av namnen var just Christian Kouakou:
– Det känns jättebra att få vara med i truppen och vi hade en genomgång av våra motståndare idag. Vi blev lite överraskade för Helgi Danielson hade sagt att det skulle vara mycket långbollar och så. Men när de åkte och tittade på dem så visade de sig vara ett riktigt bollskickligt lag med flera bra spelare så vi ska inte att underskatta dem.
Vad tror du om era chanser att ta er till Europa Leagues gruppspel?
– Jag tror att vi är det laget som kan gå hela vägen dit. Vi har många rutinerade spelare som spelat mot bra europeiska lag, så varför inte? Det skulle vara en dröm för mig att bara få sitta på bänken i en Europa League-match när AIK möter stora lag.








