MFFs CL-optimism: ”Dum nog att tro på avancemang”
– Så var det inte förra året, säger Markus Rosenberg till Matchdax.
Det är svårt att smälta vad Malmö FF har mäktat med, även för de som representerar klubben. Att ta sig till ett Champions League-gruppspel en gång kan förklaras med en mängd orsaker. Vid andra gången liknar det en tillstymmelse till ett mönster.
Men emellan möten med Paris SG och Real Madrid, Zlatan Ibrahimovic och Cristiano Ronaldo, pågår den allsvenska säsongen för fullt. Det är nu det ska avgöras här hemma.
Den naturliga frågan blir:
Är det till MFF:s nackdel att då vara ute i Europa?
– Så var det inte förra året, så jag ser inte varför det skulle vara så den här gången, säger Markus Rosenberg till Matchdax och får medhåll av mittfältaren Oscar Lewicki:
– Vi tänker relativt lite på Champions League när nästa match spelas i allsvenskan.
Kapten Rosenberg tar ordet igen och lyfter fram fördelarna med ett parallellt tävlande i två komplett olika tillställningar.
– Nu när vi ligger så pass mycket efter som vi gör i allsvenskan blir varje match en måstematch. Då blir Champions en behövlig kontrast med mer avslappnade och roliga matcher, där det inte är några krav på oss. Det blir helt annorlunda på ett bra sätt.
Du känner dig inte sliten av det intensifierade matchandet?
– Nej, inte alls faktiskt. Vi har haft bra med ledighet ändå, framförallt i det senaste landslagsuppehållet på två veckor. Det kom lägligt, säger Markus Rosenberg.
Även om Oscar Lewicki representerade a-landslaget då Rosenberg hade ledigt, vill också mittfältaren betona fördelarna med att delta i Champions League så sent på den ’vanliga’ säsongen. Han ser det som utvecklande för spelarna såväl som klubben.
– En chans att se hur man står sig ute i världen, det är riktigt skoj så klart. Både kul och intressant, det är få fotbollsspelare som får den här möjligheten, säger Lewicki.
Vad är det bästa med att vara i Champions League?
– Förhoppningsvis blir den bästa upplevelsen att vinna några av matcherna. Givetvis blir det tuffa möten, det vet vi, men i fotboll är allt möjligt. Vi vill göra bra prestationer och lyckas vi kommer resultaten att bli dem vi förtjänar.
När jag börjar spekulera i att tredjeplatsen, som sannolikt står mellan Malmö och Shakhtar Donetsk, är teoretiskt rimlig får jag en blick av vinnarskallen Oscar Lewicki.
– Jag är dum nog att tro på avancemang, säger han tillrättavisande.
– Hela året har varit ett steg upp i karriären för egen del. Förhoppningsvis blir nästa steg att ta sig vidare i Champions League.









