Oscar Hiljemark: "Årskull 92 har många bra spelare".
Grattis till din debut i allsvenskan, du har fått goda lovord från press och lagkamrater. Dina tankar?
– Det var kul att få debutera, jag visste att chansen fanns i och med skador på Anders (Svensson) och Mobaeck (Daniel). Det var bara att slappna av och ta chansen. Det är alltid lätt att snacka om att man ska ha chansen men när man väl får den gäller det att ta den också. Jag är nöjd trots att vi inte fick tre poäng.
Du utsågs till bäste spelare i Gothia Cup nyligen, berätta om turneringen.
– Elfsborg brukar vara med där uppe i de flesta åldrar. Jag blev inkallad inför kvartsfinalen, så jag spelade bara tre matcher. Det kändes bra. Jag avgjorde på straff i semin och passade fram till segermålet mot Djurgården så det är klart jag är nöjd. Jag vann utmärkelsen förra året också, så de är alltid meriter som räknas.
Har de utsett någon specifik mentor till dig i Elfsborg som ska vagga in dig i klubben?
– Jag tror att det ansvaret är fördelat på ganska många spelare i truppen. Jag har en bra dialog med de flesta. Det är i och för sig ganska naturligt att jag pratar mycket med Anders (Svensson) och Martin Ericsson som också är mittfältare. Jag tar mycket intryck från de äldre och försöker lära mig så mycket som möjligt. Jag tar det jag lär mig och lägger till det i min egen repertoar för att bli så komplett som möjligt.
Vad har Magnus Haglund sagt om dina chanser till fortsatt spel i höst?
– I och med att jag fick chansen och tog den så ökar ju chanserna till spel. Jag har fått mycket beröm och det känns bra på träningarna. Nu hoppas jag att jag är med i diskussionerna om en startplats. Målet i år var att debutera med a-laget och det har jag lyckats med, så nu höjer jag ribban. Magnus och jag har en bra dialog om hur jag ska gå snabbt fram i utvecklingen.
Du fick chansen att spela a-lagsfotboll tidigt, hur ser du på dagens talangåterväxt i Sverige?
– Det kommer fler och fler som får chansen som unga. Vissa pallar för trycket och vissa pallar det inte. Jag tror inte det handlar om att man är 16, 18 eller 34 – är man bra så spelar man. 92orna är en väldigt bra årskull tycker jag själv, med många bra spelare, så det gäller att vi slår oss in i lagen. Man får visa respekt utan att be om ursäkt, det gäller att visa att man vill spela.
Du gjorde 2 mål i P-landslaget i förra veckan, hoppas du slå dig in i U21 snart?
– Vi är steget under U21 så levererar man i de yngre lagen så har man alltid chansen att flyttas upp. Det är alltid en ära att få spela för sitt land, så jag hoppas kunna gå vidare så snabbt som möjligt. Jag jobbar stenhårt, man får alltid sätta upp nya mål så man har något att sträva efter. Ett av de målen är att spela i U21 snabbast möjligt men då får jag prestera också.
Om du får drömma fritt, var är du om fem år?
– Om 5 år spelar jag förhoppningsvis i en av de stora ligorna och är en viktig kugge i något av de stora lagen. Målet är att slå sig in i Elfsborgs startelva för att sedan gå vidare och spela de riktigt stora matcherna ute i Europa, om allt går som jag hoppas och samtidigt har lite tur.
Vilka vinner allsvenskan i år?
– Om Malmö vinner serien och HIF vinner cupen, samtidigt som vi tar tredjeplatsen som vi siktar på, kommer vi få spela i Europa. Så det är vad jag hoppas på...
/Nicholas Bonde
foto: Bildbyrån









