Pontus Farnerud: "Siktar kanske på comeback i april"
Pontus Farnerud opererade sig i början av året och håller fortfarande på med rehabilitering samtidigt som hans blåvita lagkamrater fotbollstränar.
– Idag hade vi två träningar. Laget tränade på förmiddagen, körde ganska intensivt, själv fick jag träna i gymmet. Sen körde dom styrka och jag fick köra cykelintervaller, så ser det ut nu.
– Jag har kommit ut på planen och börjat köra lite med boll och så, men jag kan inte köra för mycket. Det är nån dag i veckan till att börja med. Det känns okej, men jag hade hoppats det skulle kännas bättre såklart. Det är väl ungefär så som det ska kännas tror jag, men det är lite halvsegt.
Vad är det för skada du har haft, du opererade höften?
– Ja, det är vänster höft som var jättedålig, så att den har jag lite mer problem med. Och sen gjorde vi operation på båda höfterna eftersom höger riskerade att bli som vänster höft.
Är det en ren förslitningsskada eller är det nåt speciellt som har hänt?
– En ren förslitningsskada. Det som har varit fel har gjort att jag haft problem i flera års tid, men nu i höstas så satte det sig rakt in i höften och det gjorde att det gick liksom inte att köra vidare.
Hur länge sen var det du deltog i fotbollsspel fullt ut?
– Sista matcherna, sista månaden i Allsvenskan hade jag problem och kände mig inte hundraprocentig. Det var lite sådär. Sen i november var det semester och i december körde vi igång igen, nu är vi inne i mars så det blir ganska länge om man räknar efter.
När tror du att du är tillbaka i matchspel till 100 procent?
– Det är svårt att sia om. Kanske, om allting går som det ska härifrån och framåt och jag inte får några bakslag och så, säg nån gång i april. Det är väl det som jag kanske siktar på.
Du låter lite hopplös?
– Ja, men det är segt, det är fan att man måste köra rehab och sånt nu. Jag hade helst velat vara fit for fight och kunnat köra.
Jakob Johansson och Philip Haglund har gjort det bra ihop nu när du varit borta, hur ser du på möjligheterna att ta tillbaka din plats i startelvan?
– Nej, det tänker jag inte så mycket på just nu. Det är bara bra för laget att dom gjort det bra. Ju bättre det går för laget, desto lättare för mig när jag kommer tillbaka, att prestera. Det är lättare att prestera i laget som går bra än när det är problem. Det är bara bra om vi lyckas spela bra, om dom spelarna som är på centrala mittfältet är bra. Just nu är det inget jag tänker på, säger Pontus Farnerud till matchdax.se.
Följ oss på Facebook här: http://www.facebook.com/Matchdax
Och twitter här: www.twitter.com/matchdax
Calle Abrahamsson
Matchdax









