Quaison inför Peking: "Ska inte vara någon större fara"
Efter det oavgjorda derbyt har AIK haft en dryg vecka på sig för återhämtning. En del ledighet har värvats med vanliga träningsrutiner, berättar Robin.
– Veckan har varit normal, Det har varit skönt. Vi fick två dagars ledigt också, så man har kunnat koppla av lite. Men annars är det inga större skillnader i laget eller hur vi laddar upp.
– Jag tror det kan bli en bra match faktiskt och skulle vara skönt att avsluta med en vinst innan uppehållet också.
Finns det något negativt med att ha längre uppehåll och inte få lika mycket matchning?
– Nej, det tror jag inte. Vi är professionella fotbollsspelare så det bör väl inte vara någon fara.
AIK som gjorde en väldigt stark första halvlek mot Djurgården och kanske förtjänade att vinna derbyt grämde sig också över att det bara blev en poäng.
– Ja, det kändes lite som en förlust efter matchen när vi satt i omklädningsrummet. Jag tycker vi var bättre. Men vi har inte tänkt så mycket på det utan bara låtit allt fungera som vanligt.
Vad säger du om motståndarna då?
– Ja, vi har kollat en del, det har vi. Vi kanske kommer att kolla något mer imorgon (läs idag), men vi vet om deras styrkor och svagheter i alla fall.
Vilka är det då?
– De är ett bra inläggslag. Det har de alltid varit, i alla fall så länge jag har spelat i Allsvenskan, men det är ju bara en säsong. Inläggen är hur som helst något som vi får se upp med. När vi mötte dem på bortaplan förra året satte de en nick efter ett bra inlägg kommer jag ihåg. Men annars ska det inte vara någon större fara, säger en självsäker Quaison.
Quaison har inte riktigt hittat flytet i år. Mittfältaren har bara spelat fem matcher varav två från start. Ett rött kort har också gjort att han missat en match. Trots den ringa speltiden är självförtroende ändå på topp och formen god, menar han.
– Det känns bra och jag tycker jag är i bra form. Jag skulle absolut kunna spela matchen. Samtidigt tappar man lite matchform när man inte får spela.
– Det blir ju svårt att ta sig in i elvan men jag försöker inte tänka så mycket på det. Det gäller bara att kämpa och kriga på ,så hoppas jag att det kommer.
Hur fungerar träningsupplägget när man inte spelar lika mycket matcher?
– Ja, vi har ju U21. Ibland får vi spela match där. Men dagen efter en A-lagsmatch brukar det oftast vara en hård träning för de som inte spelade. Då kan det bli ganska intensivt 3 mot 3 eller 4 mot 4. Medan de som startade matchen kör lättare fysträning. Men det händer aldrig att man tränar direkt efter match, utan det är dagen efter som gäller, berättar Robin.
Missa inga uppdateringar från Matchdax!
Följ oss på Twitter
Gilla oss på Facebook
Sebastian Karlsson
Matchdax









