Reportaget: "Hellre spela matcher på ovan position än sitta på bänken"
När Jimmy Durmaz flyttade till proffslivet i Turkiet blev hans vänstermittfältsplats vakant. Simon Thern var först ut att ersätta honom, men uppenbarligen var tränare Norling inte helt nöjd. Så i omgång 20, mot GIF Sundsvall hemma, var det kanske något överraskande den unge anfallaren Alex Nilsson som fick chansen. Därefter har det blivit ytterligare några matcher för honom på den positionen.
– Rikard tyckte det kunde vara värt ett försök, säger Alex. Jag höll med honom, men ville ändå klargöra att det är anfallare jag är. Att jag inte vill försämra mina chanser att spela som forward, vilket han höll med om.
Blev du förvånad över frågan?
– Nej, egentligen inte. Jag har spelat lite på kanten tidigare, speciellt med ungdomslandslag, och även några gånger i Malmös U21-lag. Och när jag var det bästa alternativet han hade att tillgå så var det bara att köra.
Hur har det gått tycker du?
– Helt okey. Jag är inte riktigt van vid att springa så mycket som krävs som yttermittfältare, men till jag tröttnat i andra halvlekarna tycker jag att jag har kommit allt mer in i det. Jag önskar att jag hade orkat mer, men på det stora hela har det gått över förväntan.
Vad är det svåraste på den platsen för dig som anfallare?
– Att hitta rätt i positionen, både offensivt och defensivt. Vi snackar mycket om att komma in i fickan mellan mittfältet och backlinjen när vi anfaller; då har jag det inte i mig när jag ska in i mitten och när jag ska ligga kvar på kanten. När jag ska pressa, när jag ska backa. Sådana småsaker, men som är så viktiga för vårt spel.
Om jag vänder på frågan, vad tillför du laget som yttermittfältare?
– Jag är väldigt offensiv och försöker hela tiden hota i djupled. ”Jille” (Hamad) på andra kanten vill helst ha bollen på fötterna och utmana medan jag vill ha bollen bakom backlinjen och springa mot mål. Eller springa in i mitten och lämna yta åt Ricardinho.
Jag antar att du hellre spelar från start som yttermittfältare än sitter på bänken som anfallare?
– Så är det absolut. Jag startar hellre matcher än tittar på dem från sidan; det är ju främst på planen man bidrar till lagets framgångar.
Magnus Johansson
Matchdax









