Söderqvist: ”Nanne har utvecklat spelet här”
– Det är ett spelsätt som passar mig, säger Söderqvist till Matchdax.
Måns Söderqvist är ett av Hammarbys tyngsta nyförvärv inför årets säsong. Hämtad från Kalmar FF har anfallaren imponerat på försäsongen, med två mål på fyra matcher.
– Det har känts bra. I början försökte jag mest komma in i spelet och gruppen, det tycker jag att jag gjort på ett bra sätt. Alla här har varit mycket öppna och välkomnande från minut ett, så det har varit lätt att komma in i det. Jag har en positiv känsla i kroppen, säger 22-åringen till Matchdax.
Men övergången från Kalmar till Hammarby har bidragit stora förändringar. Inte minst när det kommer till livet utanför fotbollen, vilket Söderqvist har blivit varse om.
– Bara att flytta upp till Stockholm gör att det blir annorlunda. Det är så stort, framförallt för mig som är van att bo i Kalmar. Det är en omställning och har varit lite svårt att hitta ibland, men jag tycker att det i det stora hela har gått bra.
På fotbollsplanen är det dock mycket som är sig likt, om än i uppgraderad form.
– Eftersom jag hade Nanne (Bergstrand) som tränare i Kalmar så blir det en sorts trygghet. Men sättet vi spelar på skiljer sig ändå från den tiden. Tränarna har utvecklat spelet på ett positivt sätt här, med fokus på högt tempo och mycket passningsspel. Det är ett spelsätt som passar mig.
Utöver Söderqvist finns det flera Hammarby-profiler med ett förflutet i Kalmar. Men att det har bildats en intern KFF-grupp inom laget på grund av det, avfärdar han.
– Nej, verkligen inte. Jag tycker att Hammarby är familjärt på alla sätt. Det är inte alls uppdelat på det viset, utan vi umgås allihop. Överlag känns det som att stämningen i hela föreningen är god och att alla kan vara med alla.
David Carlsson
Matchdax









