Stahre om anfallstalangen: "sett jävligt vass ut"
Under tisdagen flyger ni ned till Spanien för att delta i turneringen Copa del Sol. Vad hoppas du få ut av träningsveckorna och matchspelet?
– Vi kommer att spela matcher mot kvalificerat motstånd som Shjaktar Donetsk Olympia Ljubjana och Strömsgodset. Och samtidigt som man inte får glömma bort att försäsongen är lite av en fiktiv företeelse så är det klart att vi föredrar en försäsong med matcher än en försäsong utan matcher. Träningsmatcherna ger en möjlighet att hitta nya saker, indikationer, på vad man har för svaga sidor. Sedan är det ju inte så att jag har tränat det här laget under ett års tid utan att ha en susning om vad vi håller på med eller att jag kommer att behöva kräva en total bekräftelse på allt men det ger en åtminstone saker att reflektera kring, säger Mikael Stahre till Matchdax.se
Är det exempelvis balansen på laget som man behöver stämma av?
– Ja, men om vi tar ett exempel på hur vi kände när vi avslutade serien och att vi då avslutade den relativt svagt med tre förluster på de sista fyra matcherna av slutfasen. Samtidigt upplevde vi under de sista veckorna att vi hittade någonting som var väldigt viktigt och som vi kan ta med oss till fortsättningen och det gäller just balansen på laget, säger Stahre.
Sett till anfallssidan så deltar Tobias Hysén i Kings Cup, Hannes Stiller är fortfarande skadad och Robin Söder är väl inte helt tillbaka han heller?
– Det stämmer bra. Det är ju David Moberg Karlsson, Sam Larsson och Daniel Sobralense som är med och det blir nyttigt dem. Det är klart att vi helst av allt hade velat ha Tobias Hysén med direkt (han ansluter till matchen mot Olympia Ljubljana) men vi kan inte göra så mycket åt det nu. Dessutom har David Moberg Karlsson sett jävligt vass ut under den senaste tiden så vi har en stark anfallssida förutsatt att spelarna levererar.
Supportrar brukar ofta vilja se resultat oavsett om det är träningsmatch eller seriematch, vad är det för bitar som du vill se:
– Jag vill också vinna det vill jag alltid i alla matcher. Sedan vill jag så klart spela bra fotboll också men om man börjar prata om att det bara är prestationen som är det viktiga så kan man sedan stå där utan några resultat alls. Helst av allt vill jag att vi ska dominera fullständigt i varenda match och det även när vi möter ett lag som Shaktar Donetsk. Om man tar det som ett exempel att vi nu står här inför matchen mot Shaktar Donetsk så kan vi inte bara prata om prestation. Vaddå, prestation? Som om det räcker med att vi bara spelar bra försvarsspel? Allt hänger ihop och det är klart att man vill se att det är någon form av synk och att man följer det man pratat om. Men resultaten är viktiga. Sedan vill man ju mycket hellre att vi har bra resultat under säsongen än under försäsongen som vi hade förra året. Att vinna försäsongsmatcher är inget självändamål i sig.
Nu är det klart att Jakob Johansson också ansluter redan till den första matchen. Kan du berätta litegrann om hur det gick till när det beslutet fattades?
– Det var ju en dialog där vi självklart ville ha våra spelare för fullt i Copa del Sol. Där vi äskade om att få loss Jakob Johansson lite tidigare samtidigt som vi självklart har respekt för landslaget och allt det där. Det skedde i samförstånd och var ingen stor sak utan handlar mer om att vi saknar en del spelare på grund av skadeläget, säger Stahre.
På tal om skadeläget så undrar jag om vem som kommer att spela högerback nu när Erik Lund, Joel Allansson och Emil Salomonsson ännu inte är tillbaka:
– Det blir Mikael Dyrestam som kommer att få chansen där. Han har alla kvalitéer att spela på vilken position som helst i en backlinje med bra försvarsspel, fint huvudspel och är bra med bollen. Sedan är Joel Allansson och även då Robin Söder på väg tillbaka men jag har inte mer än 14-15 spelare som är fullt tillgängliga i dagsläget så det finns inte så jättemånga options till på fredag, säger Stahre.
Är det något som oroar dig inför den kommande säsongen att ni inte har så många alternativ att välja mellan? Ni hade en del problem med skador i backlinjen under förra säsongen men meddelade idag att ni lånar ut Jonatan Azulay till Örgryte:
– Ja, fast det är lite olika saker. Tittar man på backlinjen så har vi ändå från höger Salomonsson, Lund, Dyrestam, Wähler, Bjärsmyr, Hjalmar Jonsson, Logi Valgardsson och Ludwig Augustinsson. Det är åtta spelare. Och även om vi tror stenhårt på att Azulay kommer att bli en bra spelare så kanske det är att begära lite väl mycket av honom att han ska gå in och ta en ordinarie tröja i backlinjen.
Jo, det köper jag. Men om vi tittar högre upp i planen finns det någon position som du gärna ser att ni förstärker på?
– I grund och botten är det en pengar- och budgetfråga och självklart kan jag som tränare tycka att vi borde värva den och den spelaren för en massa miljoner men då blir det Football Manager. Och det funkar ju inte riktigt så i verkligheten. Tittar man krasst på vår trupp så har vi väldigt många bra spelare. Det enda som vi saknar är klassiska yttrar annars har vi en väldigt bra spets och bredd både på ytterbackar, innerbackar, innermittfält och även i anfallet där vi har spelare som Stiller, Söder, Sobralense, Hysén och David Moberg Karlsson. Det handlar bara om att spelarna ska leverera.
Joakim Kempe
Matchdax









