Tjernström om Råsunda: "Är med om något speciellt"
Råsundas gräs växer onekligen mot himlen. Det bedrivs kampanjer från supporterhåll om att göra detta sista år till en fest. Hur reflekterar ni i truppen?
– Vi är mycket väl medvetna om att det är sista året på Råsunda och tanken finns där i bakhuvudet hela tiden, men det är inte så påtagligt. Inte än i alla fall. Det känns som att sista matchen är avlägsen fast den inte är det. Men känslan att man är med om något speciellt kommer nog att växa ju längre in på säsongen vi kommer, säger Daniel Tjernström till Matchdax.
Din första match på Råsunda var ju faktiskt en bortamatch och din tröja var, hur konstigt det än kan verka, vid tillfället inte svart med gula inslag. Minns du din första match på Råsunda?
– Jag minns inte specifikt min första match på Råsunda, men det var när jag spelade i Degerfors. Alltså bör det ha varit någon gång mellan 1993 och 1995. Jag minns att på den tiden pratade man alltid om att det gjorde ont att möta AIK. De var tuffa och spelade hårt.
Hur var det att gå från Stora Valla och sedan Eyravallen till Råsunda?
– Det var en stor skillnad. Jag upplevde det som kul och inspirerande att komma till en större arena med en större publik. När jag kom till AIK så hade de vunnit SM-guld säsongen innan (1998), man skulle satsa och spela Champions League. Det var stort att komma till AIK.
Nu ska Råsunda rivas. En plats där du spelat hemmamatcher i 13 år och där AIK efter den här säsongen huserat i sjuttiofem år.
– Visst. Det kanske inte är en så modern arena längre men den har varit AIK:s hemmaplan sedan 1937. Och förvisso är det nationalarenan, men framförallt har det varit och är i alla fall ett tag till AIK:s hemmaplan.
Om vi lämnar minnenas allé och fokuserar på säsong 2012. Vad kan du säga om de sportsliga förutsättningarna?
– Det känns bra. Vi har tränat på bra. Att vi fått behålla samma tränare är ju en fördel. Den lyxen har vi ju inte haft så ofta under min tid i AIK. Andreas och tränarteamet har jobbat vidare med sina idéer och har kunnat implementera dem.
Får vi se dig anföra trupperna i den nya borgen 2013?
– I dagsläget skulle jag aldrig säga att det är sista året. Men man får se hur det går, hur det känns och hur AIK ser på det. Vad jag menar är att jag kanske kommer på efter halva säsongen att nu får det räcka. Det är massor av aspekter som spelar in och det är nästan omöjligt att svara på. Det jag kan säga är att jag håller det öppet.
/Carl Tersman Toll









