Vinst i första matchen
P-O Ljung fick en smakstart som tränare för ÖSK, efter att hans lag slog AIK med 1-0 på Behrn Arena. Nu var det visserligen bara en träningsmatch och inga poäng att spela om. Men bara att vinna lär höja spelarnas självförtroende avsevärt. Matchens enda mål gjordes av en pigg Kalle Holmberg, som startade på topp tillsammans med Marcus Astvald. Båda spelarna agerade med stort självförtroende och pigga ben, och det var just Astvald som spelade fram Holmberg till målet.
Säker seger
AIK skapade inte några riktigt farliga chanser och ÖSK kunde ta en komfortabel seger. Försvaret med Wikström och Berisha såg stabilt ut och de gjorde vad som behövde göras. Dagens ytterbackar var Samuel Wowoah och Patrik Anttonen. De verkade ha fått direktiv från Ljung att följa med i anfallen. Anttonen byttes ut i halvtid och då gick Patrik Haginge ner som högerback, efter att ha agerat defensiv mittältare under den första halvleken.
Avslaget i andra
I paus gjorde ÖSK tre byten. Valdet Rama, Ilir Berisha och så Anttonen fick kliva av och ersättas av Yasin, Berger och Lumbana. Under de fyrtiofem minuterna Rama spelade gjorde han det riktigt bra. Han var delaktig i många anfall, slog många fina pass och var även inblandad i målet.
Ny match nästa vecka
Det var som sagt bara en träningsmatch, men dock en viktig sådan för tabelljumbon Örebro. Att få känna att de kan vinna matcher och spela bra fotboll kommer göra dem gott. Nu väntar ytterligare en träningsmatch då laget spelar borta mot Norrköping om en vecka. Då lär en del av de spelarna som stod över idag finnas med, så Ljung vill se så många spelare som möjligt innan serien drar igång igen.
/Micke Hansson
(Twitter: MickeH82)









