ÖSK: Efter regn kommer solsken
Solen skiner över ett nyvaket Örebro, men mörka moln är på väg in över staden och vinden blåser kall. Men mörkast och kallast är det ändå vid Berhn Arena. Efter sju omgångar står ÖSK fortfarande utan seger och nu börjar det se mörkt ut. Visst, det är många omgångar kvar och massor av poäng att spela om, men något behöver göras.
Skador en av anledningen Örebro har inte ställt upp med ordinarie lag en enda match den här säsongen då man har flera viktiga spelare borta. Vissa länge, vissa en kortare tid. Detta påverkar såklart deras spel och prestationer på planen. Man har fått förlita sig på orutinerade spelare och nyförvärv som ännu inte riktigt hittat sin roll i laget. Andreas Haddad och Patrik Anttonen kommer inte spela fören efter EM-uppehållet. Nu ryktas det även om att Ilir Berisha kommer bli borta en längre tid. Detta är väldigt olyckligt för ÖSK som uppenbarligen inte har tillräcklig bred trupp för att klara av alla dessa skador och samtidigt vinna matcher.
Det positiva med det negativa Man måste försöka tänka positivt och att efter regn kommer solsken. Om man nu ska hitta något positivt med alla skador och uteblivna vinster är det att många unga spelare har fått chansen. Boström hade nog inte tänkt att så många skulle ha fått så här mycket speltid så här tidigt på säsongen. Nu blev de inkastade i hetluften på en gång och fick en massa ansvar på sina axlar. I slutändan är det ändå positivt att så många fått chansen och känna på Allsvenskt spel. En spelare som verkligen har tagit för sig är Kalle Holmberg. Han kommer få mycket speltid framöver även när skadade spelare kommer tillbaka.
Frustrerad bör man vara För Örebros del får vi även hoppas att Daniel Bamberg snart är tillbaka. Han tränar igen efter skadan och förhoppningsvis är han tillbaka innan EM-uppehållet. Tobias Grahn tyckte jag var helt okej mot Djurgården senast, även om han, liksom många andra i Örebro, blev frustrerade över matchsituationen och drog på sig sitt fjärde gula kort för säsongen. Man ska vara frustrerad om man spelar i ÖSK och tittar på tabellen och det spelet de spelar. Är man inte det, då har man inte rätt inställning. Nu ska man inte bli så frustrerad som Mohammed Saeid blev. Inte nog med att han drog på sig två gula kort inom loppet av 45 sekunder, men han är automatiskt avstängd mot Kalmar FF på måndag. Han hade verkligen behövts på plan och någon naturlig ersättare finns egentligen inte. Det kommer återigen bli en tuff match för Örebro, men inte omöjlig. Stundtals spelade de faktiskt bra fotboll i förra matchen och kan de ta med det till Kalmar-matchen så finns det möjligheter att få med sig poäng. Sedan får vi hoppas att folk kommer till matchen och visar sitt stöd. Även om publiksiffrorna är lägre i år så kan vi trösta oss med att ÖSK lockar betydligt fler människor än Hockey-VM...
/Micke Hansson (Twitter: MickeH82)









